Статті

<<<повернутись на попередню сторінку>>>

 

17.09.2014

 

Звільнення від оподаткування чи оподаткування операцій із металобрухтом до затвердження КМ України відповідного переліку - позиція пплатників на противагу податковій

 

Законом України від 19 грудня 2013 року за № 713 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків», який набрав чинності 01 січня 2014 року, внесено зміни до пункту 23 підрозділу 2 розділу ХХ Податкового кодексу України. Зокрема до 01.01.2015 року продовжена дія режиму звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів. Переліки таких відходів та брухту чорних металів затверджуються Кабінетом Міністрів України.

 

Вказаний перелік зазначених відходів і брухту, операції з поставки яких до 01.01.2014 р. звільнялися від обкладання ПДВ був затверджений Постановою Кабміну від 12.01.2011 р. за № 15, дію якої продовжено до кінця цього року, тобто до 01.01.2015 року. Відповідні зміни внесені Постановою Кабміну від 05.02.2014 р. за № 43 і вступили в силу 18.02.2014 р.

 

У платників податків виникає логічне питання - а що робити в період з 01.01.14 по 18.02.14 рік?

 

Звичайно, податкові органи не лишились осторонь даної проблеми і як завжди висловили свою позицію (не на користь платників податків). Так, ГУ Міндоходів в м. Києві у своєму Листі від 04.03.2014 року за № 2052/10/26-15-11-01-06 зробив неоднозначний висновок, що з 01.01.14 р. по 18.02.14 р. операції з поставки металобрухту повинні обкладатися ПДВ: "Враховуючи те, що до 18 лютого 2014 року діяла Постанова Кабінету Міністрів України від 12 січня 2011 р. №15 «Про затвердження переліків відходів та брухту чорних і кольорових металів, операції з постачання яких, зокрема операції з імпорту, тимчасово, до 1 січня 2014 року, звільняються від обкладення податком на додану вартість», то до зазначеної дати норми цієї постанови не враховувалися з метою застосування пільги, встановленої п. 23 підр. 2 р. XX ПКУ".

 

Як нам відомо, окрім вказаного листа, Міндоходів України було підготовлено та розіслано по всім територіальним підрозділам відповідне роз'яснення (виключно для внутрішнього використання та яке не підлягає до розголошення і згадування в жодному джерелі), суть якого зводиться до необхідності оподаткування ПДВ операцій з постачання, у тому числі операцій з імпорту, відходів та брухту чорних і кольорових металів, за період з 01.01.14 р. по 18.02.14 р.

 

Вбачаючи в даній законодавчій прогалині ще один шлях до наповнення бюджету або ж можливість заробити на врегулюванні спірного питання, відповідним суб'єктам господарювання були розіслані листи-щастя із пропозицією, яка більше схоже на вимогу, донарахувати податкові зобов'язання за відповідний період.

 

В свою чергу, ми категорично вважаємо, що позиція податкових органів є абсолютно незаконною з огляду на наступне.

 

Відповідно до Конституції України, Україна є правовою державою (ст. 1), діє верховенство права (ст. 8) - Конституція України має найвищу юридичну силу, а закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй.

Стаття 19 Конституції зазначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

 

Згідно п. 56.21. ст. 56 ПК України у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняття рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

 

В доповнення даної норми ПК України звертаємо увагу, що ст. 58 Конституції України чітко визначає, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Додатково Закони (в тому числі Кодекси) мають пріоритетне значення в порівнянні до інших нормативно-правових актів, які в свою чергу приймаються на підставі та у відповідності до таких Законів України.

 

Відсутність або не набрання законної сили нормативним документом, що прийнятий / приймається на вимогу норми Закону не є підставою та є неприпустимим і НЕКОНСТИТУЦІЙНИМ для прийняття рішення, що по своїй суті трактуються як порушення норми закону.

 

Тому, виходячи із вище викладеного, керуючись нормами Конституції країни та нормами Податкового Кодексу України, як акти юридичної сили, що мають пріоритетне значення по відношенню до певних Постанов КМ України (які в свою чергу приймаються на вимогу та у відповідності вказаних), а також різного роду Листів і Роз'яснень податкових органів своєї власної позиції щодо порядку застосування норм податкового законодавства, вважаємо наступне: рішення та вимоги податківців щодо визначення операцій з постачання відходів та брухту чорних і кольорових металів, у тому числі з їх імпорту такими, що мають оподатковуватись в загальному порядку з нарахуванням ПДВ за ставкою 20 відсотків в період з 01 січня по 17 лютого 2014 року, будуть незаконними, фактично неконституційними та такими, що прийняті із перевищенням повноважень.

 

Однак, в будь-якому випадку свою законну позицію необхідно відстоювати вчасно та виключно у правовому полі з допомогою кваліфікованих та досвідчених спеціалістів. В інакшому випадку фінансова, адміністративна чи кримінальна відповідальність буде тому фіналом…

 

Підготував:

 

Керуючий партнер, Адвокат

Олександр Расторгуєв

 <<<повернутись на попередню сторінку>>>